هنرستان دولتی دخترانه فضیلی اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 اصفهان

مصوبات شورای عالی

دوستان لطفا از سایت هنرستان فضیلی در برنامه همگام بازدید بفرمایید

میثاق نامه معلمی

به نام پروردگار جهانیان ،معلم و مربی  بشریت و درود بیکران نثار انبیا و اولیای گرانقدر ،پیشگامان پاکی و هدایتگری، سلام بر بر معمار و معلم کبیر انقلاب اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و با پاسداشت خاطره ی معلمان بزرگ انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری و یاوران پاک نهاد ، شهیدان رجایی و با هنر

اکنون که به فضل خدا ، به عنوان یک معلم در ابتدای طریقت گران سنگ تعلیم و تربیت قرار گرفته ام ، با استعانت از الطاف رحمانی ودر سایه سار توجهات حضرت ولی عصر (عج)و درپیشگاه قرآن کریم سوگند یاد می کنم که :

*از نام نیک و شریف این خدمت پرافتخار پاسداری نمایم .

*تمام توان خود را برای انجام مطلوب وظایف شغلی و مسوولیت های قانونی بکار بگیرم

*به عنوان یک مسلمان متعهد در قلمرو تعلیم و تربیت پاسدار مجاهدت امام راحل ، خون پاک شهیدان و منویات مقام معظم رهبری باشم .

*به عنون یک فرد صاحب خرد و اندیشه در حرفه ام ، همواره راستی و درستی را در پیش گیرم و رسالت معلمی را به نحو نیکو به انجام رسانم .

*تمامی دانش و مهارت و توان خود را به منظور توسعه و پیشرفت امر تعلیم و تربیت کشور بکار گیرم .

*در همه حال به احکام الهی ، قانون اساسی ، مقرارت حاکم و مصالح نظام مقدس اسلامی پایبند باشم.

*با تقویت روحیه کار و تلاش ،خلاقیت و ابتکار را در تمامی زمینه های علمی و فرهنگی بکار گیرم .

*همواره سلامت و شادابی و نشاط و توجه به شرایط دانش آموزان را در محیط کار و آموزش ترویج نمایم

*در ایجاد کانون محبت و مهرورزی نسبت به دانش آموزان گرانقدر ، این امانت های ارزشمند الهی و آینده سازان ایران انقلاب اسلامی همواره کوشا باشم .

*نسبت به ارتقا ء مهارت های حرفه ای - شغلی خود اهتمام ورزم .

*نسبت به ارتقاء مهارت های حرفه ای - شغلی خود اهتمام ورزم .

*برای ایجاد جامعه ی مهدوی در تربیت یاران آن حضرت بی وقفه تلاش نمایم .

*در اجرای مطلوب آیین نامه ارزشیابی ، آغازین و ... اهتمام ورزم.

*از تجهیزات کمک آموزشی و کلاس های هوشمند نهایت استفاده را نموده و نسبت به کاربرد روش های خلاق در فرایند تدریس اهتمام و از تولید محتوای الکترونیکی و مطالعات پژوهشی استقبال نمایم 

*از محیط های مختلف یادگیری ( نمایشگاه ها ، پژوهش سرا ها و ).... بهره بگیرم

*نسبت به تقویت گروه های درسی و برنامه ریزی برای جلسات هم اندیشی و کارگاه های آموزشی سعی و تلاش نمایم .

*همواره نسبت به قوانین آموزش و پرورش ، سند تحول بنیادین ، استراتژی و ... آگاهی لازم را داشته و در برنامه ریزی ها لحاظ نمایم .

*در شوراهای دبیران ، کارگاه های آموزشی و ... نقش موثری را ایفا نمایم

*نسبت به استفاده از طرح درس و کار افزارهایآموزشی اهتمام ورزم.

 

این پیمان از روی ایمان و در نهایت آزادی و به اتکای شرف و وجدان خویش تعهد نموده و در این راه از درگاه ربوبیت طلب توفیق می نمایم .

میثاق نامه عفاف و حجاب دانش آموزان

ما دانش آموزان ایران اسلامی بعنوان طلایه داران دفاع از آموزه های سعادت بخش اسلام و با الهام از قرآن و عترت برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه ی فردی و اجتماعی با امضای این میثاق نامه با یکدیگر عهد می بندیم .

·         ضمن حفظ کرامت و ارزشهای والای انسانی ، مطلوبترین پوشش مشروع را که برازنده ی یک نوجوان و جوان مسلمان ایرانی است ، انتخاب نماییم .

·         با انجام فعالیت های علمی پژوهشی ، اجتماعی و سیاسی توأم با حفظ پوشش اسلامی به همگان نشان دهیم که حجاب لباس مشارکت سالم در عرصه های گوناگون است .

·         با افزایش آگاهی ها و شناخت فواید و مزیتهای پوشش اسلامی  زمینه ی انتخاب مناسبترین پوشش را در جامعه ی دانش آموزی فراهم نماییم .

·         با توجه به گستردگی فضاهای مجازی ، تلاش می کنیم که خود و دوستانمان را از مزایا و پیامد های استفاده ی نامطلوب آن مصون نگاه داریم.

·         با توجه به نقش بازدارندگی فرائض دینی به ویژه نماز ، تلاش می کنیم با گستردگی اقامه نماز از تأثیر آن در حفظ و تقویت حیاء و عفاف استفاده نماییم .

      ·         با بهره مندی از آموزه های دین مبین اسلام بویژه اصل ولایت فقیه تلاش می کنیم تا در                            پرتوی حیا و پاکدامنی زمینه سازان حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) باشیم .

سند تحول و تعالی

مهمترین چرخش ها از وضع موجود به وضع مطلوب ، تبدیل نهاد فعلی با کارکرد صرفا آموزشی به نهادی است که وظیفه و رسالت اصلی آن بستر سازی   برای دستیابی نسل آینده به رتبه قابل قبولی از آمادگی جهت تحقق حیات طیبه در تمام ابعاد می باشد .

اهم این چرخش ها از نگاه سند تحول بنیادین عبارتند از :

1- از نهادهای آموزشی به نهادی فرهنگی ، اجتماعی و مولد سرمایه انسانی .

2- از کنترل بیرونی و ایجاد مهدویت به خویشتن بانی (تقوا) ، ارزش مداری عقلانی و مسئولیت پذیری .

3-از انحصاری انگاری در تربیت به مشارکت و مسؤلیت پذیری ارکان و عوامل سهیم و مؤثر

-4    از یکسان نگری و تولید انبوه به پذیرش تنوع و تکثیر در چارچوب نظام معیار اسلامی

5-از نگاه تجزیه ای و تکنیکی به نگاه یکپارچه نگر و تلفیقی به مدیریت انسان در تمام ابعاد و ساحت های تربیت .

6-از دانش آموزان منفعل در کلاس درس به متربی فعال در محیط های تربیتی

7- از روشهای خشک فردی و انعطاف ناپذیر به روشهای خلاق فعال و گروهی

- 8 از رقابت های فردی و تنش زا به رفاقت های جمعی و تعالی بخش

9 -از انباشت اطلاعات و حافظه محوری به کسب شایستگی ها در تمام ساحت های تربیت

10-از سازگاری با شرایط محیطی به هویت یابی و مقاومت در برابر شرایط نامساعد و تغییر آنها .   

(( اهم چرخش های راهبری تربیتی و مدیریتی از نگاه سند تحول بنیادین ))

1-از مدیریت اداری و کنترلی به راهبری تربیتی مبتنی بر نظام معیار اسلامی .

2-از تمرکز گرایی به مشارکت جویی و مسئولیت پذیری مبتنی بر خرد جمعی

3-از برنامه ریزی های موردی و پراکنده به برنامه ریزی های راهبردی و آینده نگر .

4-از حاکمیت نگاه جزیره ای در حوزه های اجرایی به تاکید بر فرایندها و پیامدها براساس نظام معیار اسلامی .

5-از انتصاب سلیقه ای مدیران بر اساس ضوابطاداری به شایسته سالاری در مدیریت

(( اهم چرخش های کارکنان از نگاه سند تحول بنیادین ))

1-از معلم به عنوان انتقال دهنده دانش به معلم به عنوان مربی و اسوه تربیتی و سازمان دهنده فرصت های تربیتی ، متنوع برای احیا و ارتقا مراتب حیات طیبه متربیان .

2-از معلم به عنوان مجری تصمیمات برنامه درسی به معلم تصمیم ساز در فرآیند برنامه ریزی درسی .

3-از برنامه های صلب و بسته در تربیت متربیان به برنامه هایی منعطف برای دستیابی آنان به هویت حرفه ای منحصر به فرد و توسعه آن مبتنی بر نظام معیار اسلامی .

4-از ارتقا خود به خودی سطح حرفه ای مربیان به ارزیابی عملکرد و صدور درجه مربی گری بر اساس میزان کارآمدی و اثر بخشی .

5-از فرهنگ سازمانی بسته ( محصور نمودن مربیان در فضای مدرسه ) به مشارکت جویی علمی و انتقال تجربیات در سطوح مختلف : مدرسه ، محلی ، ملی ، بین المللی .

6-از نگاه به معلم به عنوان کارمند اداری به معلم به عنوان شخصیت علمی و تربیتی .

مضامین کلیدی سند تحول بنیادین برای دانش آموزان

1- دیندار ( مؤمن به باورهای اسلام ناب ، علاقمند به ارزش های اصیل و عامل به دستورات و احکام اسلامی ) .

2-مؤدب و متخلق به آداب و اخلاق انسانی و اسلامی .

3-حقیقت جو ، خرد ورز و پرسشگر .

4-انتخاب گرو آزاد منش .

5   -حق محور و مسؤلیت پذیر نسبت به خدا ، خود ، جامعه و طبیعت .

6 -عدالت ورز ، ظلم ستیز ، مهربان و صلح جو .

7 -سالم و با نشاط .

8-امیدوار نسبت به آینده و منظر برپایی عدل جهانی ( جامعه مهدویت )

9  -قانون گرا ، منضبط و نظم پذیر .

10-خودباور ، دارای عزت نفس ، مصمم و با اراده .

11-پاکدامن ، با حیاء ، امین ، بصیر و حق شناس .

12-وطن دوست و استقلال طلب.

13-جهادگر ، شجاع و ایثار گر .

-14مقتصد ، خلاق و کار آفرین .

15-جمع گرا و جهانی اندیش .

16-دارای ذائقه هنری و زیبایی شناختی .

مضامین کلیدی سند تحول بنیادین برای اولیا

1-انتخاب آگاهانه نوع مدرسه برای فرزندان خود .

2-کسب آگاهی فزونتر نسبت به مسؤلیت تربیتی خویش و عدم واگذاری تمامیت این مسؤلیت به دیگری .

3-نظارت بر کارکرد مدرسه و ارائه بازخورد لازم و به موقع به مدیران و مربیان .

4-مشارکت در فعالیت های مدرسه ای مانند مشارکت در طراحی و اجرای برنامه های درسی و تربیتی غیر الزامی در ساعات درسی و غیر آن .

5-حضور فعال و اثربخش در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های نظام تربیت رسمی و عمومی مانند حضور نمایندگان نهاد خانواده در شوراها در سطوح مختلف .

6-انتخاب سطوح بالاتری از تربیت برای فرزندان خود در ساحت مختلف از طریق نظام های تربیتی جانبی و مکمل .

7-مشاوره و راعهنمایی فرزندان برای همراهی و تحقق اهداف و برنامه های مدرسه .

8-ایجاد تشکیلات مردم نهاد برای توسعه کمی وکیفی نظام تربیت رسمی و عمومی .

               

 مضامین کلیدی سند تحول بنیادین برای کارکنان

1-توجه به اقتدار شخصیتی مربی ناشی از احراز شایستگی اخلاقی و حرفه ای

2-فراهم نمودن فرصت های عمل آزادانه و خلاقانه برای مربیان در ارائه برنامه های تربیتی در چهار چوب اصول و سیاست های مصوب .

3-تاکید بر شایستگی اخلاقی مربیان در هنگام گزینش و تربیت نیروی انسانی .

4-همکاری مربی در تولید طرحها و برنامه های تربیتی و اصلاحی ، تولید محتوا ، تصمیم گیریها در سطح مدارس مناطق و کشور از طریق تشکل ها و انجمن های علمی و حرفه ای .

5-رعایت حقوق و تکریم مربیان همراه با لزوم پاسخگویی ایشان نسبت به وظایف محوله .

6-توجه به انعطاف پذیری در اهداف ، سیاست ها ، برنامه ها و روش ها در چهارچوب اصول متناسب با نیازهای جدید متربیان و تحولات جامعه برای افزایش پیوسته ی کیفیت .

7-توجه به نیاز ها و شرایط جدید و آینده ی جامعه ی محلی ، ملی ، جهانی متربیان و اتخاذ تصمیم مناسب در قبال آن .

8-بومی سازی رویکردهای جدید جهانی در تربیت رسمی و عمومی از طریق انطباق با اصول فلسفه ی تربیت و فلسفه ی تربیت رسمی و عمومی .

9-آینده نگری و توجه به روزهای آینده در حوزه های مختلف معرفت بشری .

10-بهبود مستمر کیفیت فرایند و نتایج تربیت رسمی و عمومی .

11-نظارت و ارزشیابی مستمر از فرایند تربیت رسمی و عمومی .

12-توجه به مراتب مختلف اهداف تربیت در سطوح و مراحل تربیت رسمی و عمومی .

13-پیوستگی و انسجام محتوایی بین سطوح و مراحل تربیت رسمی و عمومی .

14-توجه به فراهم کردن زمینه های لازم برای استمرار یادگیری در طول زندگی .

15-توجه به پیوستگی تجارب یادگیری و معنادار شدن آن ها برای متربیان .

16-توجه به وحدت متربیان .

17-توجه به وحدت مراحل رشد و پیشرفت متربیان .

 18-توجه به یکپارچگی برنامه ها و فعالیت های تربیتی در طول مراحل و سطوح تربیت رسمی و عمومی .

چشم انداز 1404 و فضیلی

·         هنرستان نمونه دولتی زنده یاد علی فضیلی در

·         افق چشم انداز 1404

·         تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی ، انقلابی .

·         تربیت دانش آموزان مؤثر در ارتقاء علم و هنر ایرانی اسلامی و پیشرفت کشور  .

·         تربیت انسانهایی برخوردار از قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی در کلیه ی مراحل زندگی  .

·         ایجاد محیطی محترمانه با درنظر گرفتن  تفاوت های فردی ، کشف و هدایت استعدادهای فطری و پاسخگویی به نیاز ها و علایق دانش آموزان در راستای معیارهای اسلامی

·         دانش آموزانی یادگیرنده ، کمال جو ، خواستار تعالی.

·         هنرجویان و هنرآموزان و کارکنانی خودارزیاب ، مسئول وپاسخگو نسبت به نظارت و ارزیابی بیرونی .

·         مدرسه ای تامین کننده ی نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان با ایجاد محیطی ایمن و با نشاط .

·         برخوردار از مربیان دارای فضایل اخلاقی و شایستگی های حرفه ای که بتوانند الگوی رفتاری و علمی مناسبی برای دانش آموزان باشند .

·         مدرسه ای مبتنی بر رویکرد مدیریت نقد پذیر و مشارکت جو .

·         مدرسه ای متکی بر ارکان تعلیم و تربیت اسلامی .

·         مدرسه ای دارای تعامل اثر بخش با سایر نهادها .

·         برخوردار از ارتباط مستمر و مؤثر با عالمان دینی ، صاحبنظران و متخصصان .

·         ایجاد زمینه ی پرورش استعدادهای هنری برای بوجود آمودن چهره های شاخص و ماندگار .

·         اشاعه دانش و هنر ایرانی اسلامی .

·         ایجاد زمینه هایی جهت پرورش افراد کارآفرین . 

میثاق نامه دانش آموز

با الهام از قرآن و عترت برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه فردی و اجتماعی و با توکل به خدا به عنوان یک دانش آموز دختر مسلمان پیرو مکتب ائمه اطهار سلام ا.. علیهاکه از هم اکنون بار سنگین حراست از  انقلاب بزرگ اسلامی را بردوش گرفته ام از عمق وجود می بندم که :

*ضمن کرامت و ارزشهای والای انسانی ، مطلوب ترین پوشش را که برازنده نوجوان مسلمان ایرانی است . استفاده نمایم و درکمال سادگی و آراستگی  با رعایت فرم  مدرسه در محیط دبیرستان حضور یابم و از پوشش نامناسب خودداری نمایم.

*با توجه به نقش بازدارندگی فرائض دینی به ویژه نماز ، با گسترش اقامه آن  در حفظ و تقویت عفاف کوشا باشم .

* با توجه به گستردگی فضاهای مجازی تلاش می کنم  خود و دوستانم  را از پیامدهای استفاده نا مطلوب  از آن مصون نگاه دارم.

*نسبت به رعایت بهداشت خود و محیط مدرسه واقف بوده و نهایت تلاش خود را در حفظ سلامت جسم و روانم بنمایم .

* به کسب مهارت های اجتماعی توجه نموده و نسبت به پذیرش مسوولیت در فعالیت های مدرسه اهتمام می ورزم.

* راس ساعت 7:25 در مدرسه حاضر و در کمال نظم و آرامش در مراسم صبحگاهی شرکت نمایم.

* از همراهی وسایل غیر ضروری و تجملی "کتب، مجله، سی دی، تلفن همراه، زیور آلات و ... خودداری نمایم.

* حضور خود را قبل از دبیر واجب و خروج هنگام اتمام درس پس از دبیر را لازم می دانم.

*در برخورد با اولیای مدرسه و دانش آموزان با کمال ادب و احترام رفتار نمایم و رفتار مودبانه را نمایانگر شخصیت والای خود می دانم.

* حفظ نظم و آرامش در کلاس و توجه به درس و عمل به توصیه دبیران و بهره گیری از آنان را در کلاس درس نشانگر آشنایی کامل به حقوق خود و سایر همکلاسی ها می دانم و عمل به آنها را بر خویش واجب می شمارم.

* آرامش شعار ماست و کوشش می کنم آن را تا حد اعلی حفظ و به دیگران منتقل نمایم.

* مدرسه خانه ی ماست. اموال و امکانات به صورت امانتی گرانبها نزد ما می باشد و مسلما امانت داری صادق برای خانه ی خود خواهم بود.

* تلاش می کنم نهایت همکاری را با اولیای مدرسه در زمینه های علمی، پژوهشی و شرکت در مسابقه ها، المپیاد ها، همایش ها و گرد همایی ها داشته باشم و موجبات افتخارات و سربلندی را برای خود، مدرسه و جامعه  فراهم نمایم.

 با اعضای شورای دانش آموزی همکاری داشته و با نظرات و پیشنهادات سازنده خود در بهبود وضعیت مدرسه می کوشم  و در مراسم ها شرکت فعال خواهم داشت.

 

ای خدای بزرگ یاریم کن تا همواره براین عهد استوار باشم  و پیمان شکن نباشم .

میثاق نامه اولیاء

 

میثاق نامه اولیا

* ما اولیابر اساس وظیفه و تکلیفمان در مقابل حقوق فرزندانمان با امضای این میثاق نامه با یکدیگر عهد می بندیم:

* در جهت سالم سازی محیط خانواده، مدرسه و جامعه و فراهم کردن زمینه پذیرش قلبی و درونی حیاء عفاف و حجاب با اولیا و مربیان مدرسه  همکاری و تعامل داشته باشیم

* با تأسی به آموزه های دینی به ویژه سیره عملی معصومین علیهم السلام برای عملی شدن سبک زندگی ایرانی اسلامی در خانواده تلاش کنیم.

* با توجه به نقش فرایض دینی به ویژه نماز با بها دادن آن در جمع خانواده برای فراهم آوردن زمینه عمل آگاهانه فرزندانمان بکوشیم.

* با افزایش آگاهی و شناخت فوائد و مزیت های پوشش اسلامی زمینه انتخاب مناسب ترین پوشش در عرصه های مختلف اجتماعی را برای فرزندانمان فراهم نماییم.

* در جلسات برگزار شده از طرف آموزشگاه شرکت فعال داشته باشیم .

* با توجه به گستردگی فضاهای مجازی تلاش می کنیم  فرزندانمان را از پیامدهای استفاده نامطلوب از آن مصون نگاه داریم.

* برای حل مسائل تربیتی فرزندانمان از نظرات مشاوران و متخصصان بهره بگیریم .

* در انجام فعالیتهای پرورشی ، مالی و اداری مدرسه  با توجه به توانمندی خود همکاری لازم را با مسئولین آموزشگاه داشته باشیم .

* نسبت به حضور و خروج به موقع فرزندم در مدرسه توجه و مراقبت داشته باشم.

* نسبت به شناسایی علایق و استعداد های فرزندانمان  کوشا با شیم.

* فرزندانمان  را برای شرکت در فعالیت های فوق برنامه ترغیب  نماییم.

* در برگزاری اردوها و بازدید ها ی تفریحی و .... همکاری لازم راخواهیم داشت در صورت امکان با معرفی ظرفیت های برون سازمانی نسبت به انجام فعالیت های مدرسه مشارکت خواهیم داشت

تعالی مدیریت مدرسه

 

                     

برنامه درسی ملی


سند تحول بنیادین


سند چشم انداز


سیاستهای ابلاغی رهبری


قانون توسعه پنجم


نقشه جامع علمی کشور